Summa sidvisningar

fredag 23 november 2012

Därför är rövbombning ett problem

Dra ner brallorna och visa arslet. Och låt kompisarna skjuta bollen på dig. Problem med det?

Ja faktiskt.

Jag är extremt less på nymoralen i många sammanhang. Men här handlar det inte om nymoral eller rättrådighet. Här handlar det om att inte uppmuntra barn till mobbing eller att retas.

Vuxna människor får självklart i stort sett göra vad de vill så länge de inte skadar eller misshandlar någon med avsikt. Vare sig psykiskt eller fysiskt. Och fixar man inte den miljön får man kanske ta det med sin egen terapeut eller sambo så länge det gäller en fritidssysselsättning. Gäller det jobbet eller annan liknande miljö har vi lagar och regler som sköter sådant.

Men 2012 har vi en annan miljö än när jag växte upp. 2012 är i stort sett allt vi gör offentligt. Och då får man faktiskt se till att vara en bättre förebild än vad blottande fotbollsstjärnor är.

Inte för att ett naket mansarsel är skadligt att se. Utan för att leken i A-landslaget blir allvar på en skolgård. Det övergår mitt, kanske klena, förstånd att så många av mina kollegor inte förstår det. Till och med de som har egna ungar.

Tror ni att små 10-åringar har kurage nog att säga "nej, jag är inte med" när det hetsas fram en rövbombning även på skolgården på rasten? Tror ni alla tycker det är roligt?

Vi snackar om barn som kan tycka det är pinsamt att duscha tillsammans för att man antingen är sent eller tidigt utvecklad. Vi pratar om ungar som kan skolka från gympan för att slippa visa sig nakna. Eller som avstår från att vara med på lekar för att man blir retad om man blir sist.

För 15 år sedan kunde man leka rövbombning hur mycket man ville på en landslagsträning. Det skadade inte nån. Så är det inte längre när i stort sett allting filmas och fotas och hamnar på nätet..

Och det märkliga är att samma människor som säger "höhö" eller "haha" till rövbombning i nästa andetag kan stå och bräka om att det är så farligt med bengaler eller att en ramsa borde förbjudas. Då minsann ska nymoralen råda.

I min värld ser jag hellre ungar i min närhet se 100 bengaler flamma på en allsvenska match eller höra nidramsor mot spelare i andra laget, så länge de inte är rasistiska eller öppet kränkande mot personen i fråga. För tål man ett kanonskott i arslet kan man nog tåla att höra en ramsa också. Eller vad säger ni?

Var gärna barnsliga eller åtminstone pubertala. Det är jag också, ofta. Men kom inte och säg att man inte har ansvar för hur barn kan använda vuxnas barnslighet på fel sätt.

För den skojmobbning som de flesta vuxna fixar med ett leende kan göra så fantastiskt ont inombords på en 10-åring. Det är inte rövbombningen värd.

För allvarligt, den är ju inte ens rolig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar