Summa sidvisningar

fredag 16 september 2011

Den laddade frågan om damfotboll

Så rasar debatten för tusende gången. Är det inte Arne Hegerfors så är det Jan Guillou. Och är det inte Hedvig Lindahl så är det Alva Nilsson. Och alltid alltid alltid ska det bråkas. Och nästan alltid ska det missförstås.

Jag tänker inte försvara Guillou eller Hegerfors, och jag tänker inte angripa Alva Nilsson. Men jag tänker hävda att de som vill förändra damfotbollen på många sätt har rätt. Men de använder fel argument.

Givetvis ska man inte förändra damfotbollen för att den ska jämföras med killarnas. Den ska förändras för att tjejerna ska bli ännu bättre på att spela fotboll.

Fysiska förutsättningar...det argumentet har ni hört till leda. Men det tål att upprepas att  svenska män är runt 180 i medellängd och svenska kvinnor runt 168. Och då tillhör vi de långa folken i världen.

Det säger sig självt att 11 spelare med längd runt 180-185 har lättare att täcka och utnyttja ytor på en plan som mäter 110x65 meter.

Tjejerna som spelar på elitnivå är givetvis så duktiga att de klarar det ändå. Men då snackar vi om det fåtal som nästan kan leva på sin sport och som tränar ett eller två pass om dagen. Kommer man ner på bara lite lägre nivå så ser man problemen med att herr- och damfotboll spelas på exakt samma villkor. Med lika stora planer och mål. Samt lika stora bollar.

Det är alltid känsligt att som man ge sig in i den här debatten. Väger man sen mer än 100 kilo och är över 40 år ligger man pyrt till redan från start. Men jag tar chansen ändå. Jag har sett så mycket damfotboll i mina dagar att jag anser att jag vet en del om vad jag pratar om.

Jag dömde fotboll i mer än fem år i mitten av 80-talet. Både killar och tjejer. Jag har jobbat som reporter på lokaltidning i mer än tio år och har sett massor av både träningar och matcher. Jag har haft ett hjärta för ett allsvenskt lag som fått mig att se tiotalet matcher minst per säsong som åskådare och jag har som frilansade radioreporter då och då kommenterat damfotboll.


För några veckor sedan såg jag en mittenmatch i division 2 mellan Telge United FF och Borens IK. Tjejerna är grymma med bollen. Bjuder på tillslag och finter som man själv inte var i närheten av som juniorspelare en gång i tiden. Men, de är förtvivlat små. Inte många var över 1 och 65 på den planen. Och det gör att den fotboll man får se blir väldigt begränsad.

Nästan allt spel utspelar sig på mitten av planen eftersom det är för jobbigt att få med sig hela laget upp i ett anfall, precis som det är för ungdomsspelare på både kill- och tjejsidan.

I ungdomsfotbollen spelar man sjumanna upp till 13-årsåldern och man har olika lång speltid beroende på hur gammal man är. Ingen ser något konstigt i det. De fysiska förutsättningarna är olika.

Samma slutsats har man kommit fram till inom mängder av idrotter. Tjejer springer 400 häck på lägre häckar än män eftersom de oftast är kortare. Tjejer får inte tackla i ishockey eftersom man spelar med lirare mellan 14 och 45 år i samma serie.

Där har vi regler!

Så har vi spelutveckling i andra sporter som att väldigt få tjejer kan dunka i basket.

Där har vi anpassning.

Det skulle inte på något sätt vara skadligt för damfotbollen att anpassa sig efter de fysiska förutsättningarna om man bara gav fan i att jämföra sig med männen.

För mycket av debatten handlar i dag om att man inte ska jämföra kvinnor och män. Ändå är det just fotbollstjejerna på elitnivå som närmast desperat jämför sig med män hela tiden. Och det är det som gör det så känsligt att ändra något i sporten.

Damfotboll på nivåerna under elit skulle bli så oerhört mycket bättre om man krympte planen och målen en del. Där har Jan Guillou rätt även om han har fel i mycket annat.

Om elittjejerna kunde offra sig och ta den förändringen skulle tiotusentals andra tjejer få betydligt bättre behållning av sin sport. Det är jag fullkomligt övertygad om. Och det finns ingen som helst prestige i det, snarare tvärtom.

I längden skulle detta utveckla hela sporten och förmodligen leda till ännu bättre publiksiffror i framtiden.

Regler och förutsättningar har ändrats i många sporter genom historien. Och de är lika roliga att titta på i dag. Tyngdpunkten i spjut har ändrats, hajdräkter har tillåtits och förbjudits i simning och offsideregler har ändrats i både fotboll och ishockey.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar